Zašprajcnul se v zatáčce

09.04.2024

Třeboň – Průjezd náklaďákem s dlouhým a plně naloženým přívěsem ulicí Na Chmelnici se šoférovi (69)...

[přečtěte si celý článek]


Východní silniční obchvat Nové Bystřice: Bude o záměru rozhodovat referendum?

07.03.2024

V roce 2022 zadal Jihočeský kraj zpracování dokumentace v souvislosti s dlouho plánovaným silničním...

[přečtěte si celý článek]


Členové spolku Chraňme Českou Kanadu mají k obchvatu města výhrady.

01.04.2024

K hojně diskutovanému tématu silničního obchvatu Nové Bystřice se níže vyjadřuje Marta Bartošková...

[přečtěte si celý článek]


...další články

Jindřichohradecký starosta aktuálně

Publikováno: 01.12.2023

Na dvou příměstských parcelách se má začít stavět, nového Lidlu a kruháče se zřejmě jen tak nedočkáme, ale budoucnost zakletého městského domu v Nežárecké ulici už nalajnována je. Hradecký starosta Michal Kozár, který se v tomto vydání vyjadřuje k diskutovanému nápadu přemostit rybník Vajgar lávkou, níže odpovídá i na otázky k tématům veskrze aktuálním.

Na pozemku v sousedství nových stavebních parcel developera Karla Franka, naproti bývalé startovací věži u rybníku Kunifer, má jmenovaný podnikatel údajně vybudovat obchodní zónu. Máte o tom informace?

M. Kozár: Územní plán města to umožňuje. Když totiž někde vznikne významná rezidenční lokalita, a ta na vámi zmíněných stavebních parcelách právě vzniká, mělo by být možno v její blízkosti nakupovat. K obytné zóně standardně patří zóna nákupní. Jedná se de facto o zásadu územního plánování, která se musí ctít. Jestli majitel pozemku možnosti využije a nákupní zónu tu vybuduje, záleží jen na něm. V rozporu s územním plánem města by to nebylo. Pokud by k výstavbě došlo, předpokládám, že by zde vznikly spíš menší prodejny. Potraviny, domácí potřeby atp. Developer nicméně může dojít k názoru, že v Jindřichově Hradci je dostupnost určitého sortimentu zboží omezená a rozhodne se vybudovat na svojí parcele prodejnu, která toto zboží bude nabízet. Těžko předjímat.

Parcela přibližně naproti areálu Fruko-Schulz má prý zase posloužit pro vznik jakési haly společnosti údajně se sídlem v Praze. Města se to nějak týká?

M. Kozár: Pozemek, o němž je řeč, v majetku města není, ale na možnosti jeho využití už se nás přišli zeptat tuším tři podnikatelé. My jsme všem ukázali územní plán a s jeho regulemi je seznámili, nic víc. Můžeme dělat jenom to, co nám dovoluje zákon. Investorům, kteří konají v souladu s územním plánem, diktovat nemůžeme. V tomto konkrétním případě máme ještě velmi málo informací, ale je jisté, že kdyby tu vznikly nové pracovní příležitosti, byli bychom jedině rádi. Investory všeobecně zapuzovat určitě nebudeme.

Nový market Lidl naproti Lidlu stávajícímu se prý stavět nebude.

M. Kozár: Společnost Lidl, podle informací, jež máme k dispozici, výstavbu nových prodejen pozastavila. V celé České republice. Na jak dlouho, to je otázka, na niž odpověď neznám.

Nebude tím pádem ani Lidl, plánovaný ve vznikajícím obchodním centru pod sídlištěm Hvězdárna?

M. Kozár: Tuto informaci bohužel taky nemám.

Výstavba Lidlu na parcele po zbořené budově společnosti Stavcent měla být provázána se zvětšením zdejšího nízkokapacitního kruhového objezdu. To tedy zatím taky padá?

M. Kozár: Společnosti Lidl by se týkalo jen dopravně technické napojení. Samotná kruhová křižovatka patří Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Diskuse o ní se vede už dlouho a já se obávám, že se ještě nějakou dobu povede. Toho, že se tento kruhový objezd při dopravní špičce ucpává, jsme si samozřejmě vědomi. Z výsledků průzkumu vyplývá, že jeho kapacitní životnost skončí někdy v roce 2030. Na jednáních s ŘSD proto řešíme obchvat města mezi Kanclovským mostem a lokalitou u Kuniferu, který by problém vyřešil.

S nevzhledným bytovým domem číslo 62 v Nežárecké ulici, který město před časem koupilo od kladenského podnikatele Miloše Vorlíčka, se prý má začít něco dít. Můžete to upřesnit?

M. Kozár: Příslušný záměr jsme představili v polovině září, a ještě letos by ho měli projednat zastupitelé. Městský architekt navrhl redukci počtu tamních malometrážních bytů tuším na dvanáct, kvalitativně výrazně lepších. Startovací nabídková cena bude cca devět milionů, což je částka, za niž jsme objekt koupili my, a investor ve spolupráci s městským architektem náš záměr zrealizuje. Zda se bude jednat o bydlení individuální nebo družstevní, není v tuto chvíli ještě jasné.

Takže investor rovná se nový vlastník objektu?

M. Kozár: Ano. Pochopitelně je tu i možnost, že si město několik zdejších bytů koupí a zařadí je do svého bytového fondu. Tím pádem by bylo vlastníkem taky. Dílčím.

A varianta, že by investorem bylo město?

M. Kozár: Takové řešení nepovažuji za šťastné. Lepší je, když se věci chopí někdo, kdo na to má lidi, techniku a vybavení. Zkrátka zkušený developer.

Nehrozí, že se dostanete do stejné situace, v níž jste byli, když dům vlastnil pan Vorlíček, kterého místní lidé podezírali z tzv. obchodování s chudobou? Koneckonců i kvůli těmto obavám od něj město dům koupilo…

M. Kozár: Nehrozí. Spolupráce investora s městským architektem – naše podmínka – bude zárukou toho, že se něco takového nestane. Náš záměr je přesně nadefinován a kontrolu nad jeho realizací neztratíme.

Je něco nového s úzkokolejkou?

M. Kozár: Aktuální situace vypadá tak, že konkurzní řízení probíhá, majetek zkrachovalé společnosti Jindřichohradecké místní dráhy už by měl být oceněn a s Drážním úřadem se řeší vydání povolení k přepravě cestujících. V blízké době by mělo dojít k zasedání věřitelského výboru, po němž bychom snad mohli být chytřejší. Důležité je, aby se pak našel někdo, kdo to všechno koupí a vrátí do života. Letní sezóna, během níž bývá lokálka nejvytíženější, je sice ještě daleko, ale čas neúprosně běží.

- Svatopluk Doseděl -