01.06.2024
Jiří Zimola: S participací měst a obcí souhlasím Boj o život zkrachovalé úzkokolejky...
01.06.2024
Je už konečně vidět? Světlo na konci tunelu? Zdá se, že ano, ale jen to nezakřiknout. Jednání spějí...
01.06.2024
Minulý měsíc uběhlo přesně deset let od doby, kdy na stránkách Žurnálu vyšel obsáhlý rozhovor s...
Publikováno: 01.06.2024
Je už konečně vidět? Světlo na konci tunelu? Zdá se, že ano, ale jen to nezakřiknout. Jednání spějí ke konci a vláčky úzkokolejky zkrachovalé společnosti Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) možná letos v létě nakonec vyjedou, ovšem pod vlajkou nového dopravce. Hradecký místostarosta a manažer spolku Jindřichohradecká úzkokolejná dráha Bohumil Komínek svůj optimismus neskrývá.
Na návratu úzkokolejky do života se pilně pracuje. V jaké jsme fázi?
B. Komínek: Jsme ve fázi, kdy se obce ze spolku Jindřichohradecká úzkokolejná dráha mají vyslovit, zda chtějí založit veřejnoprávní svazek měst a obcí Úzkokolejka, jak byl subjekt pracovně nazván, který by se v průběhu procesu měl stát vlastníkem infrastruktury úzkokolejky. Vstup Jindřichova Hradce do tohoto svazku byl schválen na zasedání zastupitelstva 24. dubna a minimálně deset z šestnácti měst a obcí na tratích do něj chce vstoupit také. Obce zbylé, které vstup nestihnou projednat do 15. května, tak učiní následně. S advokátní kanceláří Žižlavský a soudem určeným členem představenstva JHMD Janem Kyselou nyní připravujeme reorganizační plán, který musí být předložen do 30. května letošního roku. Schválení tohoto plánu bude v rukách soudu a věřitelů. Druhou variantou by bylo vrácení věci do konkurzu.
Rozjezd lokálky v letošním roce, respektive v létě je tedy pořád reálný?
B. Komínek: Situace je následující. Jihočeský kraj i Kraj Vysočina už si na rok 2024 objednali určitý objem dopravy, smlouvy s dopravcem mají kraje připraveny, a i vzhledem k zákonným lhůtám, jež je nutno dodržet, lze předpokládat, že na koleje by vlaky mohly vyjet v červnu.
Jihočeský kraj objednal u JHMD jízdy na pět měsíců, Kraj Vysočina slíbil, že bude objednávat jízdy po dobu pěti let. Není to všechno málo?
B. Komínek: Je. Hlavně těch pět měsíců. Nicméně jsme se shodli na tom, že nejdůležitější je, aby se vlaky úzkokolejky ještě letos rozjezdily. Po letní sezóně a po krajských volbách bude na další diskuse ohledně objednání dopravy na roky nadcházející času dost.
Dopravce už kraje vybraly. Stala se jím společnost Gepard Express.
B. Komínek: Ano. V poptávkovém řízení oslovily kraje dva zájemce, konkrétně společnosti Good Thing a Gepard Express. A druhý jmenovaný dopravce uspěl. Podle mých informací bude používat kolejová vozidla, jež si smluvně pronajme od JHMD.
Dlouho nepoužívané tratě jsou zkontrolovány?
B. Komínek: Ano. Pracovníci Drážního úřadu provedli jejich kontrolu v týdnu od 22. do 26. dubna. Konečnou informaci o tom, zda jsou tratě bezpečné, budeme mít k dispozici v týdnu následujícím (po uzávěrce vydání, pozn. red.). Pokud Drážní úřad osvědčení o bezpečnosti tratí vystaví, z technického hlediska nebude nic bránit tomu, aby už 1. června vláčky vyjely. Byť by se jednalo třeba jen o soupravu historických vagonů za parní mašinou. Během května budeme vše ladit a já věřím, že uvedený termín nereálný není.
Infrastruktura má dle mých informací hodnotu zhruba 120 milionů…
B. Komínek: Přesná hodnota v tuto chvíli ještě známa není. Odhad pro advokátní kancelář Žižlavský se teprve dokončuje. Ve finální fázi je i oddělování majetku potřebného od majetku nepotřebného. S výsledky budeme teprve seznámeni.
Každopádně tu půjde o desítky milionů. Kdo komu je bude platit?
B. Komínek: Svazek měst a obcí Úzkokolejka určitě nic platit nebude a do vztahu s JHMD nikdy nepůjde. Vztah bude mít se společností, která závazky od JHMD vykoupí. S ní bude jednat o tom, za jakých podmínek bude diskutovaný majetek na svazek měst a obcí převeden.
Obecní peníze nebude vyžadovat ani následný provoz, jinak řečeno údržba?
B. Komínek: Nebude. Projekt je myšlen jako samofinancovatelný za podpory Státního fondu dopravní infrastruktury, krajů či ministerstva dopravy a dalších partnerů. Dokážu si představit, že v budoucnu budou obce financovat nějaké zkrášlování nebo záležitosti marketingové, ale to je celé. Všechno, co bude svazek vlastnit, bude propachtováno tak, aby dohodnutá splátka partnerské finanční společnosti byla pokryta. A pro případ, že by se během času přihodilo něco nepředvídatelného, co by bránilo ve fungování tratě, chceme mít možnost majetek vrátit. Ještě je před námi hodně práce.
- Svatopluk Doseděl -