Fikáček: Problémy úzkokolejky jsou řešitelné, ale nikdo nesmí očekávat vyřešení hned.

01.12.2025

Kauzu úzkokolejky Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) dokumentujeme od doby, kdy krachující...

[celý článek zde již 01.12.2025]


Anketa: Kladiva zní na trati…

01.12.2025

Vlaky hradecké úzkokolejky se po krachu Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) vrací na koleje...

[celý článek zde již 01.12.2025]


Vasil Fridrich exkluzivně pro Žurnál

01.12.2025

Seriál Ulice si už dvacet let udržuje přízeň diváků. Co je za jeho neutuchající popularitou? Vasil...

[celý článek zde již 01.12.2025]


...další články

Starosta Kozár o tom, co občany zajímá

Publikováno: 01.11.2025

Úzkokolejka se vrací do provozu. Jak se Hradec přičinil? Hoří termín na zámeckém pivovaru? Jak to vypadá s přístavbou sportovní haly a revitalizací rybníku Vajgar? Nové dopravní značení v Nežárecké ulici nazývají lidi dopravním peklem a opičárnou. Byla ta změna skutečně nutná? Starosta Jindřichova Hradce Michal Kozár (ANO) na to všechno odpovídá.

 

Hradecká úzkokolejka má nového majitele, společnost Gepard Express Alberta Fikáčka, a její vlaky po třech letech vyjely. Co pro Jindřichův Hradec obnovení plného provozu lokálky bude znamenat?

M. Kozár: Pro Jindřichův Hradec je velmi důležitý turistický ruch, a proto vítáme vše, co jej podpoří. A úzkokolejka je přesně ten případ. Po celou dobu, kdy lokálka nejezdila, se veřejnost o její budoucnost poměrně živě zajímala. Bude sice ještě chvíli trvat, než budou obě její tratě kompletně zprovozněny a proběhnou příslušné administrativní úkony, ale vše nasvědčuje tomu, že úzkokolejka skutečně ožívá. A to je dobře i pro Jindřichův Hradec. Dopravní obslužnost je samozřejmě také důležitá funkce, ale oblast turismu je zde zásadní.

Jízdy s dopravcem nasmlouvávají výhradně kraje, nebo si jízdy může objednat i město?

M. Kozár: Jízdy vesměs nasmlouvávají kraje. V tomto případě Jihočeský kraj a Kraj Vysočina. Jde o tratě, které katastr města pochopitelně přesahují. Museli bychom to řešit v rámci městské hromadné dopravy, ale to nepřichází v úvahu.

Do minulého vydání jsme spolu hovořili o půjčce 20 milionů korun, kterou město panu Fikáčkovi poskytlo. Stručně shrnu důvod. Aby pan Fikáček získal finance potřebné ke koupi úzkokolejky, rozprodává své podnikatelské divize. Jenže kupní cena 83 milionů korun byla splatná do konce srpna a do tohoto termínu nebyl pan Fikáček schopen dát peníze dohromady. A městská půjčka poslouží jako krátkodobý překlenovací úvěr. Nechci půjčku zpochybňovat, ale nemáte obavu, že jste vytvořili precedent? Co když si o takový úvěr požádá někdo další?

M. Kozár: Podotýkám, že peníze půjčujeme společnosti Gepard Express do konce tohoto roku a úvěr je zajištěn třemi strategickými nádražními objekty. A už minule jsem zdůraznil, že jde o zcela výjimečnou záležitost. Kdyby se nejednalo o úzkokolejku, vůbec jsme se o tom nebavili. Město Jindřichův Hradec tímto krokem deklaruje, že má o zprovoznění úzkokolejky zájem. Úzkokolejka je specifický unikát a my si to uvědomujeme. Pokud by nás o úvěr požádal jiný soukromý subjekt, nebyl by důvod se tím zabývat. Což platí i do budoucna. Lze říci, že zachování úzkokolejky je v podstatě veřejným zájmem.

Zámecký pivovar… Stavba musí být odevzdána ke kolaudaci do konce letošního roku, jinak bude muset být vrácena dotace ministerstvům obchodu a pro místní rozvoj v celkové výši 250 milionů korun. Říkám to správně?

M. Kozár: Ne. Došlo ke změně. V polovině září zasedala vláda a program, vztahující se na tzv. brownfieldy, tedy i na náš pivovar, upravila a původní termín prodloužila. Což nás potěšilo, ale nemění to nic na tom, že se na stavbě nadále bude pracovat v intenzivním tempu jako by se nic nezměnilo. Termín ukončení kolaudace, který je stanoven na červen příštího roku, zůstává v platnosti. A nic nenasvědčuje tomu, že bychom to neměli stihnout.

Pozemek po zbourané budově podniku Stavcent u kruhového objezdu naproti Lidlu je už dlouho prázdný. Komu patří?

M. Kozár: Od Stavcentu ho koupila společnost Lidl, která tu hodlala postavit svůj nový market. Jenže pak Lidl investice do výstavby zbrzdil a plocha zůstala prázdná. Město s Lidlem vstoupilo v jednání o jejím případném využití, avšak tato jednání jsou teprve na počátku. Lidl má v našem městě dvě parcely a vypadá to, že přednostně bude řešit tu u obchodního centra, ale to je otázka spíše na Lidl.

Chystanou přístavbu městské sportovní haly podpoří Jihočeský kraj 50 miliony korun, což je zhruba třetina celkové ceny. Zbytek bude město financovat ze svého, nebo bude mít ještě nějaké jiné finanční zdroje?

M. Kozár: V této věci jsme podali dvě žádosti o dataci. Jednu na Jihočeský kraj, druhou na Národní sportovní agenturu. V prvním případě jsme uspěli, jak už jste zmínil, ve druhém ne. Získali jsme sice plný počet bodů, ale agentura neměla na podporu našeho projektu dostatek finančních prostředků. To samozřejmě nevylučuje možnost podat žádost znovu. Pokud tyto peníze nedostaneme, budeme muset dvě třetiny ceny zaplatit z vlastních zdrojů.

Hala, jak ji známe, vznikla v roce 2002. Její kapacita po bezmála čtvrtstoletí nestačí?

M. Kozár: Sportoviště stárnou, nároky na kapacitu se mění a část sportovních týmů dnes musí trénovat v tělocvičně TJ Slovan. Hlavní palubovka v hale je využívána zejména při zápasech a byl tudíž vznesen požadavek, aby bylo zajištěno lepší tréninkové prostředí. Realizace přístavby nám následně umožní řešit možnosti, jak naložit se sportovišti dalšími, včetně areálu Slovanu.

Sportovní halu projektoval Milan Špulák. Ujme se i její přístavby? Kvůli zachování určité jednotnosti?

M. Kozár: Ano.

Kdy by mělo být dílo hotovo?

M. Kozár: Zhruba začátkem podzimu příštího roku.

Velký rozruch vyvolalo nové dopravní značení na křižovatce u kapličky v Nežárecké ulici. Mluví se o dopravním pekle a o opičárně. A z estetického hlediska to taky není žádná velká sláva. Cituji z diskuse na Facebooku: Kdo proboha něco takového schvaluje? Jasně, proč to dělat jednoduše? Přemýšlí na radnici vůbec někdo? Evidentně vymyšleno od stolu. Typická heřmanovina. Můžete tuto věc okomentovat?

M. Kozár: Ve městě pravidelně probíhají kontroly ze strany státní správy i ze strany policie, které odhalují nejrůznější závady. A inkriminovaná křižovatka byla jako nevyhovující označena už v roce 2015. Na její nešťastné dopravní uspořádání upozorňovali i tamní obyvatelé. A lidé odjinud si na ní zhusta nevěděli rady. Podjet kapličku? Objet ji? Jezdilo se tam podle zvykového práva, a kdo to tam zná, potíže neměl. Jenže zvykové právo je právo diskutabilní. V minulosti se uvažovalo i o kompletní přestavbě křižovatky, ale toto řešení bylo zamítnuto a nahradilo je řešení formou dopravního značení, které je tam nyní. Pochopitelně na základě schváleného projektu. Toto řešení sice není příliš estetické, to uznávám, ale na rozdíl od tvrdých stavebních úprav umožňuje dílčí změny. Jinak řečeno, nic zde není umístěno napevno. Teď se ukáže, jak to bude fungovat, a teprve pak mohou případně přijít na řadu úpravy stavební. Nicméně tomu, že lidem vadí, že se změnilo něco, nač byli zvyklí, úplně rozumím.

Takže tuto úpravu lze považovat za zkušební?

M. Kozár: Ne. Uspořádání je v zásadě hotové, ale po prověření provozem ještě půjde provést drobná doladění. Například upravit některý nájezd. S mobilním sloupkem hnete, s obrubníkem ne.

Probíhá monitoring rybníku Vajgar, jenž má předcházet revitalizaci, která rybník v budoucnu čeká. Z toho, co má průzkum odhalit, vyplývá, že základem revitalizace bude odbahnění a učinění opatření, jež další zanášení rybníku zredukují. Je tato zásadní akce nadohled?

M. Kozár: Smyslem studie v rámci projektu Danube4all je zjištění všech skutečností a navržení možných řešení. Což ovšem neznamená, že jakmile budeme mít výsledky studie k dispozici, revitalizaci okamžitě zahájíme. Už jenom proto, že takovýto počin si vyžádá značné množství peněz. Nehledě na to, že studie řeší jen samotný rybník, tedy vodní plochu, ryby a sediment. My se ale musíme zamyslet i nad tím, jak budeme řešit břehy. Je totiž zapotřebí, aby revitalizace Vajgaru byla pojata komplexně. A příprava realizace takového záměru je proces, který zabere pár let. Dokument, který získáme, je důležitý díl celkových podkladů.

V minulosti se hovořilo i o vybudování náplavky…

M. Kozár: Ano. A jsme zase u komplexnosti. Revitalizace rybníku, stavba náplavky, avizovaná rekonstrukce nábřeží… Nejdřív ale musíme mít ucelenou koncepci využití vodní plochy a jejího bezprostředního okolí. Podotýkám však, že se jedná o skutečně velký projekt, řeč je o stovkách milionů korun, a pokud nám s ním nepomůže stát, z prostředků města bude nerealizovatelný. Pro úplnost dodávám, že v tuto chvíli žádný vhodný dotační program k dispozici není.

– Svatopluk Doseděl –