Starosta Michal Kozár k aktuálním tématům

01.10.2025

Letní rekonstrukce hradeckých ulic, zmrtvýchvstání úzkokolejky za pomoci města a pracovní nasazení...

[přečtěte si celý článek]


KC Jitka: Do nové sezóny v novém kabátě!

01.10.2025

Kulturní centrum Jitka v areálu bývalé textilky téhož názvu na okraji jindřichohradecké místní...

[přečtěte si celý článek]


Úspěšný vinař a producent filmových trháků Tomáš Vican z Mikulova relaxuje v České Kanadě

01.10.2025

Jeho rodinné vinařství v moravském Mikulově vyrábí víno prvotřídní kvality a sbírá jedno ocenění za...

[přečtěte si celý článek]


...další články

Starosta Michal Kozár k aktuálním tématům

Publikováno: 01.10.2025

Letní rekonstrukce hradeckých ulic, zmrtvýchvstání úzkokolejky za pomoci města a pracovní nasazení v pivovaru. Některé oblíbené prodejny Jednoty nepřežijí reorganizaci družstva a řada obchodů v centru města se zřejmě bude muset přizpůsobit době supermarketové a e-shopové. Starosta Jindřichova Hradce Michal Kozár (ANO) odpovídá exkluzivně pro Žurnál. Jak by si představoval politickou kulturu po říjnových parlamentních volbách? „Vyhraňování, útočení a invektivy namísto slušného dialogu a argumentace? To k prosperitě nevede.“

V létě byla v Hradci zahájena rekonstrukce několika frekventovaných ulic. Jsou už práce dokončeny?

M. Kozár: Kompletně ne. Dokončena už je výměna povrchu vozovky ve Vídeňské a Rybniční ulici, most přes Vajgar je opraven a oprava ulice Husovy se blíží ke konci. Na okraji města jsme opravovali úzkou silnici do Dolního Skrýchova, a zde máme také hotovo. Před dokončením je ulice 28. října, kde probíhá i rekonstrukce inženýrských sítí, a komunikace u Nežárecké brány.

Rekonstrukce nevyhnutelně poznamenaly letní dopravní provoz. Nastal nějaký zásadní problém?

M. Kozár: Přímo ve městě ne, ale na silničním obchvatu zhoustnul provoz a docházelo zde k občasným dopravním zácpám. Automobilová doprava směrem k centru byla totiž vedena tudy.

Z městem objednané analýzy hustoty dopravního provozu vyplynulo, že pro rekonstrukci ulic v centru města jsou letní měsíce optimální, neboť provoz je tady tou dobou menší než jindy. Proti tomu se ovšem objevily námitky. Právě v létě prý město praská ve švech.

M. Kozár: Doprava ve městě funguje během léta jinak. Hradec se stává spíše cílovou destinací a frekvence přejezdů po něm slábne. Děti nedojíždí do škol a dospělí čerpají dovolenou a tudíž po městě také jezdí méně. Zaznamenali jsme upozornění na turisty, jichž v létě ve městě naopak přibývá a uzavírky ulic jim komplikují život. Turisté však vesměs používají GPS navigaci, a ta je náhradními trasami provede. Nehledě na to, že hodně turistů se po městě pohybuje pěšky. A je třeba si uvědomit, že výsledky těchto investičních akcí mají sloužit především obyvatelům Jindřichova Hradce, a to celoročně. Když to hodně zjednoduším… Lidé, kteří tu bydlí a pracují, potřebují, aby se po městě mohli pohybovat rychle a bez problémů. Turisté zde tráví své volno a času na přejezdy mají nesrovnatelně víc. Za mě má blaho Hradečáků vždycky přednost.

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) mají nového majitele, koupila je společnost Gepard Express podnikatele Alberta Fikáčka. Jak byste to okomentoval?

M. Kozár: Nechci to zakřiknout. K podepsání kupní smlouvy ještě nedošlo (tento rozhovor byl autorizován 28. 8., pozn. red.), ale je takřka jisté, že se tak stane. Pan Fikáček vyhrál výběrové řízení a nyní musí vysoutěženou cenu zaplatit. Jedná se o 83 milionů korun a na zaplacení má lhůtu do konce letošního srpna. Aby potřebný kapitál shromáždil, začal rozprodávat části svých podnikatelských aktivit. Jakmile zaplatí, insolvenční správce JHMD zbaví aktiva společnosti právních zástav a firmu převede na Gepard Express. Budoucí dopravce už začal připravovat trať směrem na Obrataň a brzy hodlá pokračovat i směrem k Nové Bystřici. Snadné to mít nebude. Jedna věc je zaplatit kupní cenu, věcí druhou jsou investice do oprav a následné údržby. Dle pana Fikáčka by obě trati měly být zprovozněny během příštího roku. V lepším případě kompletně, v horším alespoň z větší části. Pokud vím, povolení nutná k provozování dopravy na úzkokolejce Gepard Express má.

Věřil jste, že tahle záležitost bude mít dobrý konec?

M. Kozár: Od počátku to byla složitá věc, podléhající spoustě vlivů. Vleklo se to dlouho a já byl občas hodně skeptický, ale vždycky jsem tvrdil, že naděje umírá poslední.

Město Jindřichův Hradec má ke zdaru věci přispět tím, že novému majiteli úzkokolejky poskytne půjčku ve výši dvacet milionů korun.

M. Kozár: Ano. Rada města byla jednohlasně pro a zastupitelstvo poskytnutí úvěru odsouhlasilo 27. srpna. Podotýkám, že se jedná o zcela výjimečnou záležitost. Kdyby nešlo o úzkokolejku, vůbec se o tom nebavíme. Sdružení měst a obcí na tratích lokálky, zejména Jindřichův Hradec, po celou dobu prohlašuje, že chce pro záchranu úzkokolejky udělat maximum, a tento úvěr je důkazem toho, že Jindřichův Hradec to myslel a myslí vážně. Dvacet milionů korun půjčujeme společnosti Gepard Express do konce tohoto roku pod jednoprocentním úrokem. Úvěr bude zajištěn hned třemi nádražními budovami. V Jindřichově Hradci, v Kamenici nad Lipou a v Lovětíně. Všechny objekty jsou poměrně strategické. Hradec je výchozím bodem a disponuje dílnou, k velkému kamenickému nádraží patří pěkné pozemky a Lovětín poskytuje zázemí. Věřím však, že věřitel půjčku řádně splatí a tyto záruky uplatněny nebudou.

Z jakých peněz částku na úvěr uvolníte?

M. Kozár: Z peněz, jež máme připraveny na investice v letech 2026 až 2027. Úvěr tedy určitě neposkytneme z peněz, které jsme si sami půjčili. Pokud někdo tvrdí opak, neříká pravdu.

Úvěr má být splatný na konci letošního roku. Co taková krátkodobá půjčka řeší?

M. Kozár: Jak už jsem uvedl, aby pan Fikáček získal potřebné finance, postupně rozprodává své podnikatelské divize. Jenže kupní cena je splatná do konce srpna a do toho termínu pan Fikáček peníze dohromady nedá. Naše půjčka poslouží jako krátkodobý překlenovací úvěr. Až pan Fikáček své transakce dokončí, úvěr splatí a ještě mu zbydou peníze na investice do tratí, drážních vozidel atp.

Z řad zastupitelstva zazněla výtka, že takhle velkoryse, tedy na jednoprocentní úrok, lze soukromému subjektu půjčit ze svého, ale město by veřejné peníze takto půjčovat nemělo.

M. Kozár: Skutečnost, že jde o půjčku z volných peněz a na pouhé čtyři měsíce, autor kritického příspěvku opominul. Všichni si přejeme, aby lokálka začala jezdit, a kompetentní lidé toto přání dlouhodobě avizují. A teď se naskytla příležitost něco pro to skutečně udělat. Jistě, na úrocích bychom mohli vydělat trochu víc, ale věc se má následovně. My nyní dostojíme tomu, co jsme deklarovali, a oživení úzkokolejky napomůžeme, přičemž naším hlavním „profitem“ bude to, že vláčky budou zase jezdit a přilákají turisty, kteří nám ta dvě či tři slevená procenta z úvěru spolehlivě vynahradí. Opakuji. Až pan Fikáček dokončí své transakce, půjčku splatí a zbytek peněz bude investovat do úzkokolejky. Sice do své, ale v podstatě i naší. Proč bychom mu z těch peněz měli ukusovat? Většina kolegů toto pochopila. Jsme rádi, že jsme mohli ukázat vůli města pomoci dobré věci. Skutkem, nikoliv řečmi.

Hradecké spotřební družstvo Jednota už není hradecké, převzala je Jednota Havlíčkův Brod. A po vyhodnocení rentability mají být některé prodejny uzavřeny. Jednou z nich je provozovna v Masných krámech na náměstí Míru. Budova je nabízena k prodeji za 28 milionů korun. Neuvažuje město, že by objekt odkoupilo a využilo?

M. Kozár: Počínání soukromého subjektu město nijak neovlivní. Záležitost může případně jen okomentovat. Budova Masných krámů se nachází v památkové zóně, uvnitř ní jsou historické klenby atp., takže potenciální kupec musí počítat s tím, že si zde nebude moct dělat, co se mu zlíbí. Domnívám se, že město má objektů před rekonstrukcí dost, a než pořídí další, mělo by se postarat o ně. Jiné by to bylo, kdyby na stole ležel záměr, co s budovou udělat. Takový plán ale neexistuje. Proč tedy utrácet nemalé peníze za něco, pro co nemáme využití? Pouze proto, abychom to vlastnili? Nehledě na to, že do objektu se snad od sedmdesátých let minulého století kloudně neinvestovalo a památkáři by zajisté moc benevolentní nebyli. Mám pocit, že když se vyskytne nějaký barák a nikdo neví, co s ním, očekává se, že ho koupí město. Zámecký pivovar město koupilo, protože po jeho rekonstrukci pro něj využití mít bude. Masné krámy ten případ nejsou.

Značný rozruch způsobila informace, že má být uzavřena i „jednoťácká“ drogerie v patře nákupního střediska na Masarykově náměstí. Do plánů Jednoty mluvit nemůžete, ale jaký na to máte názor? Lidi obchod s letitou tradicí mají rádi a proti jeho zavření brblají.

M. Kozár: Nový majitel si logicky spočítá, co se mu vyplatí a co už ne. Členy družstva Jednota zajímá zisk. Neumím si představit, že by město přišlo s návrhem, že provoz zmíněného obchodu bude dotovat. Věřím, že ona drogerie své zákazníky má, ale myslím si, že tento sortiment kupují lidi hlavně v rámci velkých nákupů v supermarketech či v nákupních centrech. V diskutovaném obchodě tedy zákazníci sice rádi nakupují, jeho obrat je však asi i přesto malý. Roztrpčení lidí chápu, nicméně se obávám, že rozhodnutí budeme muset ponechat na vedení družstva.

Zmiňujete supermarkety a nákupní komplexy typu toho nového pod sídlištěm Hvězdárna. Jak vnímáte fakt, že kvůli těmto obchodům končí obchody v městském centru?

M. Kozár: Náš způsob nakupování se změnil. Dříve jsme nakupovali v klasických obchodech, řekněme malometrážních, ale časem jsme si zvykli na to, že de facto vše můžeme pořídit na jednom místě a nezřídka i levněji. A co si budeme nalhávat, většině z nás tenhle styl nakupování vyhovuje. Nehledě na to, že odhadem sedmdesát procent nákupů nepotravinového sortimentu provádíme prostřednictvím internetu. V e-shopu zboží kdykoli vybereme a zaplatíme a potom už jen čekáme až nákup dorazí do výdejního boxu nebo nám jej domů doručí kurýr. A tohle nenahrává ani obchodním centrům a supermarketům. A centrum města? Mění se a bude se měnit dál, stejně jako ve městech jiných. Stávající druh služeb nahradí druh jiný.

Jak to vypadá s rekonstrukcí zámeckého pivovaru?

M. Kozár: Dílčí skluz tu sice je, ale nikterak zásadní. U takto rozsáhlé rekonstrukce historického objektu se s ním musí počítat. Budova je pod střechou, betonářské práce jsou někde dokončeny, jinde začínají a v jedné části pivovaru jsou hotovy i omítky. Probíhají i práce vodoinstalatérské, elektroinstalační… Věřím, že harmonogram stavby je stanoven správně.

V objektu pivovaru bude i multifunkční kulturní sál. Konzultujete tuto věc s těmi, kdo by v něm měli vystupovat? S muzikanty, s divadelníky atp.

M. Kozár: Konzultujeme to s naším odborem kultury a stavaři spolupracují s odbornou firmou, která naprosto přesně ví, co a jak má udělat. Včetně technického vybavení sálu a jeho akustiky. Účinkující i návštěvníci budou jistě spokojeni.

Údajně se uvažuje o instalaci kamenné plastiky ve tvaru pivního půllitru na pivovarském nádvoří. Co je na tom pravdy?

M. Kozár: (chytá se za hlavu) Tohle snad ani nebudu komentovat. Ano, ten nápad zazněl, ale jako vtip, a někdo se toho chytil. Taková záležitost by případně šla za provozovatelem zdejšího malého pivovaru a pohostinství a vůbec netuším, co by na to řekli památkáři. My řešíme bustu Bedřicha Smetany. Zda ji ponechat u základní umělecké školy nebo ji přesunout právě do areálu pivovaru s nímž je tento hudební skladatel historicky provázán.

Nedávno jsme hovořili o spolkových domech v hradeckých místních částech, zejména o tom novém v Buku. Bylo řečeno, že do konce října bude dokončen. Bude?

M. Kozár: Opaku nic nenasvědčuje. Potenciální nájemce už podal nabídku a Rada města se jí nyní bude zabývat. Ve věci komunikujeme s osadním výborem a čekáme až se k nabídce vyjádří ministerstvo průmyslu a obchodu, coby poskytovatel dotace. Počítáme i se spoluprací s nově vzniklým spolkem Buk žije. Na způsobu využití objektu se nic nezměnilo – společenský sál s pohostinstvím, menší zázemí pro dobrovolné hasiče a dva apartmány ke krátkodobému ubytování.

V tiskové zprávě z červencové schůze Rady města je uvedeno, že na spadnutí je i výstavba avizovaného spolkového domu v Děbolíně.

M. Kozár: V této místní části zázemí pro spolkovou a komunitní činnost dlouhodobě chybí a my to nyní napravujeme. Zahájení výstavby spolkového domu je naplánováno na letošní říjen a hotovo by mělo být do konce srpna 2026. Projektová dokumentace je kompletní, výběrové řízení na zhotovitele díla bylo vypsáno a během září by měl být jeho vítěz znám. Pokud nebudou námitky v říjnu by mohlo dojít k předání staveniště a příští rok bude dům stát.

A nový spolkový dům v Matné?

M. Kozár: Jak známo, zde se bude jednat o stavbu montovanou a na její dodání už čekáme. Zemní práce jsou dokončeny, instalace objektu by měla být bezproblémová a zhruba do konce září počítáme s jeho uvedením do provozu.

Blíží se parlamentní volby. Co od nich očekáváte?

M. Kozár: Předvolební průzkumy vychází dost jednoznačně, ale nepřeceňoval bych je, to jenom na okraj. A co od voleb očekávám? Hlavně férovost. Jinak se nechám překvapit. Důležité bude, jak se povede sestavit vládní koalici, v jednobarevnou vládu zřejmě nikdo nevěří. Poté se budou formovat priority a ladit kompromisy. Moc bych si přál, aby to ve vrcholové politice fungovalo následovně. Politici spolu mohou nesouhlasit, mohou mít každý jiný názor, ale měli by umět vzájemně komunikovat a diskutovat spolu. Všichni, napříč politickým spektrem. Politici mají sledovat dlouhodobé cíle a konat konstruktivně a ku prospěchu občanů. Vyhraňování, útočení a invektivy namísto slušného dialogu a argumentace? To k prosperitě nevede. Nemluvě o tom, že se politická nálada přenáší do celé společnosti a nesmyslně ji rozděluje a jitří.

– Svatopluk Doseděl –