Zašprajcnul se v zatáčce

09.04.2024

Třeboň – Průjezd náklaďákem s dlouhým a plně naloženým přívěsem ulicí Na Chmelnici se šoférovi (69)...

[přečtěte si celý článek]


Východní silniční obchvat Nové Bystřice: Bude o záměru rozhodovat referendum?

07.03.2024

V roce 2022 zadal Jihočeský kraj zpracování dokumentace v souvislosti s dlouho plánovaným silničním...

[přečtěte si celý článek]


Členové spolku Chraňme Českou Kanadu mají k obchvatu města výhrady.

01.04.2024

K hojně diskutovanému tématu silničního obchvatu Nové Bystřice se níže vyjadřuje Marta Bartošková...

[přečtěte si celý článek]


...další články

Úzká parkovací stání na hradeckém sídlišti Hvězdárna pijí řidičům krev

Publikováno: 01.11.2023

Nedostatek parkovacích míst je problém snad ve všech městech, a Jindřichův Hradec není bohužel výjimkou. Nejhorší situace je přitom na místních sídlištích. Najít tu po příjezdu ze zaměstnání místo k zaparkování bývá zhusta značně obtížné a řidič, pokud volný flek vůbec nejde, musí svůj vůz nezřídka odstavit daleko od bydliště. Ne že by pěší dojití domů někoho zabilo, ale přiznejme si, všichni raději parkujeme co nejblíž ke kvartýru. Už pro ten pocit, že máme svoji káru relativně pod dohledem. Jenže navyšovat počet parkovacích stání jejich zmenšováním, situaci neřeší. Naopak, jen ji zase o něco víc komplikuje.

Jako příklad můžeme použít pruh šikmých parkovacích stání před panelovými domy číslo 18 a 19 v jednosměrné ulici Kosmonautů na sídlišti Hvězdárna, kde se někdo při vyměřování parkovacích chlívků zřejmě kapku seknul. Minimální šířku parkovacího místa určuje česká technická norma ČSN 736056, platná od roku 2011, která praví, že parkovací místo musí mít na šířku alespoň 2,5 metru, kolmé stání pak nejméně 5 metrů na délku, zmíněné parkoviště však tuto normu nesplňuje. Natěsno zaparkovaná auta zde evokují sardinky v konzervě a vystoupení z vozu, respektive nastoupení do něj je tu silně problematické.

Roman Fittl, který v jednom z uvedených paneláků bydlí, říká: „Už když tady ta parkovací stání malovali, vedení města jsem na jejich nedostatečnou šíři upozorňoval. Ale marně. Stání zůstala tak, jak byla nalajnována.“ Fittl dodává, že pokud řidiči ve vyznačených chlívcích zaparkují, mnohdy ani nemohou otevřít dveře auta. Jím dodané fotografie jeho slova potvrzují a při pohledu na snímky se nabízí otázka, jak se ti šoféři vlastně dostali ven. Nebo jak do nich nastoupí? Kufrem?

„Měřil jsem to,“ konstatuje R. Fittl. „Parkovací stání, o kterých je řeč, jsou široká od 2,15 do 2,35 centimetrů, včetně čáry, což je 15 až 35 centimetrů pod normu. Řeklo by se, že zúžení není až tak zásadní, ale kdo tady někdy zkusil zaparkovat, ví, že zásadní je.“

V souvislosti s parkováním na sídlišti Hvězdárna vznáší R. Fittl ještě jeden dotaz. „Proč zde neplatí zákaz nočního parkování dodávek?“ táže se. „Na sídlišti Vajgar to jde, tak proč ne na Hvězdárně? Dodávka samozřejmě zabere víc místa než auto osobní, a pokud by tady tyto užitkové vozy přes noc neparkovaly, problém s parkováním by to sice nevyřešilo, ale trochu by to pomohlo určitě.“

Kdo zajede do chlívku,

z auta se ven nedostane

Ale Roman Fittl není jediný, komu jsou úzká parkovací stání na Hvězdárně trnem v oku, na problém poukazují i další obyvatelé sídliště.

„Stání jsou fakt nesmyslně úzká,“ konstatuje jeden z oslovených. „Pokud člověk zaparkuje do nalajnovaného chlívku, z auta se nedostane, aniž by neotloukl bok automobilu stojícího vedle. A když chce ráno odjet do práce, nezřídka zjistí, že kvůli autům, která po jeho večerním příjezdu zaparkovala napravo a nalevo od něj, dveře svého auta prostě neotevře. Jestliže rozměr stání určuje státní norma, měla by být tato norma dodržena.“

Tématu se na stránkách tohoto vydání věnujeme i v rámci rozhovoru s jindřichohradeckým místostarostou Bohumilem Komínkem.

- Svatopluk Doseděl -