Nakládačka v kasinu

09.06.2020

J. Hradec – Po půlnoci 12. března bylo nepříjemně živo v hradeckém kasinu. Podezřelý muž, patrně...

[přečtěte si celý článek]


Agresor se oháněl kudlou a hrozil fyzickou likvidací

09.06.2020

Stráž n. Než. – Vpodvečer 6. května napadl podezřelý cizinec muže ve Stráži nad Nežárkou. Nejprve...

[přečtěte si celý článek]


Opilý rabiát se pustil do strážníků

09.06.2020

J. Hradec – 17. května, krátce před první ranní hodinou, padl k zemi alkoholem zmožený...

[přečtěte si celý článek]


...další články

Krize systému na hradecké 4. základní škole?

Publikováno: 21.01.2011

4. Základní škola v Jindřichově Hradci má údajně potíže. Na rozdíl od svých pěti „konkurentů“ nemá prý dětem v podstatě co nabídnout a rodiče, pokud mohou, i proto raději volí školu jinou. Nehledě na nelichotivé fámy, jež se kolem této instituce občas šeptají.



Hradecká 4. ZŠ prý trpí úbytkem dětí


Jsou na vině fámy, nebo selhal systém?


Nezmění se tato škola nakonec v hotel?


„Svoje druhé dítě bych na tuhle školu rozhodně nedala,“ konstatuje matka školáka, navštěvujícího sedmý ročník hradecké 4. základní školy. „Tato škola totiž nenabízí prakticky nic, co by moje děti zajímalo a co by je k něčemu motivovalo.“ Žena, která si přeje zůstat v anonymitě, dále upozornila na to, že v současné 7. A se vystřídalo šest třídních učitelů. „To je podle názoru mnohých rodičů příliš moc,“ říká a pokračuje: „Takové střídání třídních kantorů má na děti neblahý vliv. Vadí mi, že se to týká mého dítěte, které právě do této třídy chodí. Důsledkem střídání třídních učitelů je i fakt, že děti začínají z hlediska znalostí viditelně pokulhávat za dětmi z tříd, v nichž třídnictví funguje normálně, tedy v těch, kde se během devíti let vystřídají tři, maximálně čtyři třídní učitelé. A nevím, jak jiným, ale mému dítěti doučování nikdo nenavrhl. S děckem jsem se proto musela po večerech učit já. Takové suplování učitelů se mi vůbec nelíbí. Jak se zdá, když je ve škole nastaven špatný systém, odnesou to jak děti, tak jejich rodiče.“


Další věcí, jež této ženě a dalším rodičům dětí ze „čtyřky“ nejde pod nos, jsou různé fámy, které se kolem této školy tu a tam točí. „Věřím, že něco z toho vůbec není pravda,“ připouští sice žena, ale zároveň dodává, že to na ni stejně moc dobře nepůsobí. „Ne nadarmo se přece říká, že není šprochu, aby na něm nebylo pravdy trochu. Přitom v žádném případě nejde o řeči o tom, že učitelé děti šikanují nebo že po nich chtějí nemožná maxima. Na to si děti stěžovaly vždycky a vždycky si na to stěžovat budou.“


Jedna ze zmíněných fám však hraničí s podezřením natolik vážným, že vedení inkriminované školy zpozornělo a svižně zahájilo šetření, aby zjistilo, jak se věci vlastně mají. Šlo o to, že jeden člen učitelského sboru údajně kradl dětem peníze z kapes odložených svršků. „On prý sice tvrdil, že v těch kapsách pouze pátral po kuřivu, jenže když se to vezme do důsledků, nemá právo ani na tohle. Nehledě na to, že si ho děti měly při činu natočit na mobilní telefon. A taky jsem slyšela, že jeden ze zdejších učitelů během pracovní doby popíjí alkohol a při vyučovací hodině se pod jeho vlivem motá,“ připomíná nespokojená matka, ale přitom zdůrazňuje, že poslední informace není podložena důkazy.


Dětí na 4. základní škole podle informací této ženy každopádně ubývá. Říká: „Letošních přihlášených prvňáčků je tady snad nejméně ze všech hradeckých škol. Až si říkám, jestli tato škola nebude za pár let prázdná a v jejích prostorách nebude nakonec třeba hotel. Přitom pokud vím, hovoří se třeba o tom, že na 5. základní škole prý letos možná budou prvňáčci (ti, kteří na tuto školu spádově nepatří) muset absolvovat v podstatě jakési přijímací zkoušky. Hlásí se jich tam totiž víc, než může kapacita školy pojmout. Tak, kde to jsme? Situace na čtyřce začíná podle mě hořet a hradecký odbor školství by s tím měl něco rychle dělat. Dokud ještě není pozdě.“- S. Doseděl -


 


PhDr. Čechová: Zánik 4. základní školy?


Tak katastrofický vývoj nepředpokládám


 


Situace na 4. Základní škole v Jindřichově Hradci prý není zrovna růžová. Zájem rodičů umístit sem své ratolesti údajně klesá a objevují se dokonce i poplašné zvěsti o tom, že by tu tato škola nemusela být věčně. Jedna z nespokojených matek v předchozím článku říká: „Hradecký odbor školství by s tím měl něco rychle dělat. Dokud ještě není pozdě…“ Oslovili jsme proto vedoucí odboru školství, mládeže a tělovýchovy MěÚ J. Hradec PhDr. Jitku Čechovou a zeptali se jí, zda není něco shnilého ve státě dánském.


 


Srovnáme-li dvě de facto sousední základní školy na hradeckém sídlišti Vajgar, tedy „čtyřku“ (kapacita 520 dětí) a „pětku“ (kapacita 575 dětí), dojdeme k následující informaci: na prvně jmenované škole je 282 dětí, druhou jmenovanou školu navštěvuje 425 školáků. A dále: 4. ZŠ má nejméně přihlášených budoucích prvňáčků (25) ze všech hradeckých základek, zatímco na 5. ZŠ je prý zájem takový (73), že budoucí prvňáčky, kteří sem spádově nepatří, čeká prý možná obdoba přijímacích zkoušek. Není to opravdu trochu divné?


Školní „bonusy“


rodiče motivují


„Je třeba si uvědomit, že v Hradci máme městskou vyhláškou stanovené spádové obvody,“ vysvětluje PhDr. Čechová a pokračuje: „Co se naplněnosti základních škol týče, velmi záleží na tom, kolik dětí se v jednotlivých spádových obvodech každý rok narodí. My jsme na základě těchto údajů zpracovali výhled do budoucích let, z něhož vyplývá, že už za dva roky dojde právě na 4. základní škole k posílení stavu dětí. Bez ohledu na zmíněné spádové obvody mají však rodiče právo vybrat pro své dítě školu jinou. Důvody mohou být různé. Například v případě dětí z Otína, k němuž spádově patří 4. základní škola, hraje jistě svoji roli tzv. docházková vzdálenost. Jinak řečeno: 5. základní škola je k Otínu výrazně blíž. Podotýkám však, že ředitel školy může přijmout dítě z jiného spádového obvodu jedině v případě, že nemá naplněnu kapacitu své školy. Zájem rodičů o konkrétní školu, případně o její profilaci, vliv na zaplněnost školy určitě má. Třeba 5. základní škola je sportovně zaměřena a pozoruhodné úspěchy má zejména v oblasti plavání. A možná právě toto její zaměření může být pro některé rodiče motivující.“ 4. základní škola podle PhDr. Čechové žádné speciální zaměření nemá, což je zřejmě její mínus. Funguje zde sice úspěšný zájmový kroužek country tanců, ale vyloženě zaměření tu prý skutečně není.


Zlodějna na škole


a konec na obzoru?


S otázkou, zda je pravda, že jedna třída na 4. ZŠ měla během sedmi let šest (!) třídních učitelů, nás vedoucí odboru školství odkázala na ředitele školy Mgr. Karla Matlase, o případu tamního učitele, jenž měl dětem údajně ukrást peníze, však PhDr. Čechová informace má. „O této nepříjemnosti vím a také vím, že se jí na popud ředitele školy zabývala policie,“ sdělila s tím, že prohřešek učitele se nicméně prokázat nepodařilo.


A jak PhDr. Čechová okomentovala katastrofickou vizi, spočívající v tom, že by hradecká „čtyřka“ mohla v blízké budoucnosti z důvodu nedostatku dětí definitivně zavřít bránu? Stručně: „Tak takový katastrofický vývoj vůbec nepředpokládám.“     - S. Doseděl -



Hradecká 4. ZŠ má nejméně prvňáčků!


Na vině je umístění školy, nikoli neprokázaná


levárna člena učitelského sboru, tvrdí ředitel


 


„Trval jsem na tom, aby údajnou krádež prošetřili policisté,“ komentuje ředitel 4. Základní školy v J. Hradci Mgr. Karel Matlas diskutabilní událost, k níž nedávno došlo na půdě jím vedené instituce, a na vysvětlenou dodává: „Pokud bych tu nepříjemnost vyšetřoval sám, vypadalo by to z pohledu rodičů i dětí neobjektivně.“ Coby důvod menšího zájmu o jeho školu však tuto trapnou epizodu striktně odmítá a zdůrazňuje: „Na vině je zejména lokalizace naší školy.“


 


Na 4. základní škole je 282 dětí, na 5. základní škole je dle školního webu 425 dětí. Obě školy se nachází na sídlišti Vajgar, proč pětka na počet dětí vede?


K. Matlas: - Dle zřizovací listiny je kapacita naší školy 520 dětí. V této listině už ale není uvedeno, že jsme řadu našich kmenových učeben změnili na učebny odborné.


Dětí máte ale každopádně méně.


K. Matlas: - Udělal jsem si řadu analýz a dospěl k závěru, že největší vinu na tom má umístění školy. Náš spádový obvod je sice obrovský, ale podívejte se na něj. Na Jiráskově předměstí je pár bytovek s pár dětmi. Populace, žijící ve staré části sídliště Vajgar, také stárne a Otín, to je kapitola sama pro sebe. Děti, které z něj jdou pěšky po cestě, respektive po cyklostezce, vedoucí přes pole, projdou podchodem pod hlavní silnicí a vyjdou kde? U 5. základní školy. Dřív jezdila městská doprava kolem sídliště Vajgar a jedna zastávka byla de facto přímo u naší školy. Pak ale někdo zapracoval a autobusová trasa dnes vede středem sídliště. A když otínské děti vystoupí z autobusu městské dopravy, kde se ocitnou? Zase u 5. základní školy. Jasné, ne?


Je pravda, že jedna vaše třída, dnes to má být 7. A, měla od prvního ročníku šest třídních učitelů?


K. Matlas: - Mám dojem, že se jedná spíš o 8. A, ale ani v té se šest třídních učitelů nevystřídalo. Jde zřejmě o to, že na jejího třídního učitele padlo podezření ze zpronevěry finanční hotovosti a on, i když toto podezření prokázáno nebylo, místo třídního kantora opustil. Na jeho místo pak nastoupil pedagog jiný.


Kdo ten případ vyšetřoval?


K. Matlas: - Přestože se jednalo pouze o částku 15 korun, která se ztratila z šatny u tělocvičny, trval jsem na tom, aby údajnou krádež prošetřili policisté. Pokud bych tu nepříjemnost vyšetřoval sám, vypadalo by to z pohledu rodičů i dětí neobjektivně. Jak už jsem však řekl, podezření se nakonec neprokázalo. Nicméně rodiče volali po tom, aby „padaly hlavy“ a tudíž došlo ke změně třídního učitele. Takže tato třída měla celkem čtyři třídní. K tomu, aby měla jedna třída šest třídních učitelů, však rozhodně dojít nemůže.


Jednalo se o ojedinělý případ?


K. Matlas: - Bohužel ne. Občas se z šaten ztrácely cennosti jako mobilní telefony, hodinky, peněženky atp. Proto jsme zařídili, aby se všechny tyto věci zamykaly do kabinetu tělesné výchovy. A odtamtud se pak mělo ztratit zmíněných 15 korun. Žáci do kabinetu nastražili mobil s funkcí videozáznamu a tímto způsobem natočili ruce údajného zloděje.


Slyšel jste také o tom, že ve vaší škole dochází ke konzumaci alkoholu?


K. Matlas: - Tak tuhle informaci slyším poprvé. Žádné oslavy narozenin či svátků členů učitelského sboru na půdě školy vůbec nepřichází v úvahu. Panuje tu nekompromisní „suchý zákon“.


Tento měsíc se rodiče budou rozhodovat, kam umístit svoje prvňáčky. Co jim může 4. základní škola nabídnout?


K. Matlas: - Podle mého názoru v podstatě to, co všechny místní základní školy. Nejsem zastáncem přílišného sportování, které z organizačního hlediska vede jen ke zmatkům, nicméně v blízké době se hodláme víc zaměřit na floorball a vytvořit floorballovou třídu.


Jak byste okomentoval tvrzení, že 4. základní škole hrozí z důvodu nedostatku dětí zánik? Byť v horizontu několika let…


K. Matlas: - Tohle se komentuje obtížně. Jisté je, že ze všech hradeckých škol máme nejméně budoucích prvňáčků, přesně 25, z toho 11 jich je z Otína. Není ale pravda, že k nám rodiče děti z nějakého důvodu dávat nechtějí. Máme tu školní vzdělávací program „Škola dětem, děti škole“, proběhlo tu i několik akcí, týkajících se bezpečnosti, a všeobecně dbáme o bezpečnost dětí. A s bezpečností uvnitř školy úzce souvisí kázeň. Už Komenský říkal, že škola bez kázně je jako mlýn bez vody. A to se zřejmě některým lidem nezamlouvá. Jsou totiž i tací rodiče, kteří své dítě uklidí raději někam, kde na něj nejsou kladeny příliš vysoké nároky, jak vědomostní, tak kázeňské.                                   - Svatopluk Doseděl -